
Η σπάνια εικόνα του Αγίου Γρηγορίου Επισκόπου Νεοκαισαρείας στην Άρτα
~Η περιγραφή της εικόνας είναι από το βιβλίο «Εικόνες της Άρτας» Βαρβάρας Παπαδοπούλου και Αγλαΐας Τσιάρα 2008.
Η εικόνα διατηρείται σε σχετικά καλή κατάσταση. Μια κάθετη ρωγμή υπάρχει πάνω αριστερά και ελάχιστες απολεπίσεις περιμετρικά.
Ο άγιος Γρηγόριος εικονίζεται στο κέντρο της παράστασης, με την επιγραφή: Ο ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΣ. Ευλογεί με το δεξί του χέρι και με το αριστερό κρατάει υψωμένο ανοιχτό ευαγγέλιο με την ακόλουθη επιγραφή: ΕΙΠΕΝ Ο ΚΥΡΙΟΣ Ο ΑΚΟΥΩΝ ΥΜΩΝ ΕΜΟΥ ΑΚΟΥΕΙ Κ[ΑΙ] Ο ΑΘΕΤΩΝ ΥΜΑΣ ΕΜΕ ΑΘΕΤΕΙ.
Φοράει γκριζωτό χιτώνα με περίτεχνα επιμάνικα, καθώς και επιτραχήλιο και επιγονάτιο που φέρουν παραστάσεις του Χριστού και τεσσάρων προφητών σε μονοχρωμία. Το εντυπωσιακό πολυσταύριο φαιλόνιο, σε κόκκινο και χρυσό, πέφτει πλούσιο πάνω στο σώμα του και πάνω από αυτό διπλώνεται το ένσταυρο ωμοφόριο. Έχει ψηλό ρυτιδιασμένο μέτωπο, σμιχτά φρύδια και σκαμμένα μήλα, που δίνουν στο πρόσωπο στοχαστική έκφραση. Τα ασκητικά χαρακτηριστικά του τονίζονται από λιγοστά φώτα και, σύμφωνα με την καθιερωμένη απεικόνιση του, έχει κοντή κόμη και μακριά γενειάδα. Ο ρόνος είναι απλός, με υποπόδιο, χωρίς ερεισίνωτο και κοσμείται με χρυσοκοντυλιές. Επίσης, φέρει την παράσταση δύο προφητών σε μονοχρωμία, παρόμοιων με εκείνους του επιτραχηλίου.
Πάνω από τον άγιο, οι αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ κρατούν ένα τρικέρι και κλειστό ευαγγέλιο, αντίστοιχα, και μια ταινία με την επιγραφή: Μία τριας τελεία Δόξη και αγιότητι και βασιλεία μη μεριζομένη μηδέ απαλλο(τριούμενη).
Ο άγιος πλαισιώνεται από δώδεκα σκηνές του βίου του, οι οποίες παρατίθενται σε σωστή χρονολογικά η σειρά. Ξεκινούν από την επάνω αριστερή γωνία και συνεχίζουν δεξιόστροφα, συνοδευόμενες από επιγραφές με κόκκινα γράμματα.
«Η ΔΙΑΒΟΛΙΚΗ ΤΑΡΑΧΗ ΜΙΑ ΓΥΝΕΚΟΣ ΔΙΑ ΤΗ[Ν] ΕCΧΡΑΝ ΚΑΙ ΑΔΙΚΟΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΑΝ.»
Ο άγιος εικονίζεται στο κέντρο, προσευχόμενος, στρέφοντας την πλάτη του στην γυναίκα που τον συκοφαντεί. Οι άλλες μορφές είναι πιθανόν οι δόλιοι συμφοιτητές του που παρακίνησαν τη γυναίκα ή το πλήθος που παρακολουθεί. Τη σκηνή πλαισιώνουν περίτεχνα απεικονήματα από τα οποία προβάλλεται το δεξιό, που είναι τοξωτό, με ιωνικό προστώο.
«ΤΩΝ ΤΗΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ ΤΗΝ ΣΑΥΤΩ (;) ΕΚ ΤΗΣ ΘΕ[ΟΤΟΚ]ΟΥ ΚΑΙ ΘΕΟΛΟΓΟΥ.»
Πρόκειται για ένα όραμα που βλέπει ο άγιος καθώς είναι ανακεκλιμενος. Ο άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος, ο οποίος συνέγραψε και του παρέδωσε τη διδασκαλία σχετικά με το Μυστήριο της Αγίας Τριάδας, εικονίζεται πίσω του ακουμπώντας τον πατρικά στους ώμους. Πλάι του η Παναγία τον ακουμπάει προστατευτικά στον ώμο και στρέφεται δεόμενη προς την απεικονιζόμενη Αγία Τριάδα. Χαμηλότερα εικονίζεται ιπτάμενη αγγελική μορφή που απευθύνεται στον άγιο. Το σκηνικό βάθος αποτελείται από την είσοδο ενός μαρμάρινου οικοδομήματος που κοσμείται με ένα βαρύ πολύτιμο ύφασμα. Στο βάθος αριστερά διακρίνεται σε μικρογραφία η πόλη.
«ΤΗΣ ΑΔΙΚΟΣ ΣΥΚΟΦΑΝΤΟΥΣΗΣ ΓΥΝΕΚΟΣ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.»
Πρόκειται για την απαλλαγή από το δαιμόνιο της αναφερόμενης πιο πάνω γυναίκας, που δαιμονίστηκε επειδή τον συκοφάντησε. Ο άγιος στέκει στο κέντρο κρατώντας ευαγγέλιο. Αριστερά του, μικρός όμιλος στρατιωτών και στα δεξιά η γυναίκα γονατισμένη και άλλες μορφές. Η σκηνή περιβάλλεται από πλούσιο φυσικό τοπίο και στο βάθος διακρίνεται παραθαλάσσια πόλη.
«Η ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ.»
Εικονίζεται η χειροτονία του αγίου από τον Αρχιεπίσκοπο Φαίδιμο, ο οποίος ευλογεί τον άγιο που είναι γονατιστός. Πάνω από τη κεφαλή του το περιστέρι συμβολίζει την επενέργεια του Αγίου Πνεύματος. Ακολουθεί ένας νεαρός, αγένειος διάκονος με οράριο που φέρει την επιγραφή «άγιος, άγιος, άγιος’ και ομάδα ώριμων ανδρών, πιθανόν ιερέων. Η χειροτονία τελείται μπροστά από το ιερό, όπου διακρίνεται το κιβώριο της Αγίας Τράπεζας.
«Η ΜΕΤΑΘΕΣΙΣ ΜΕΓΙΣΤΟΥ ΛΙΘΟΥ ΔΙΑ ΤΩΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΡΟΣΕΥΧΩΝ.»
Ο άγιος εικονίζεται προσευχόμενος να μετακινηθεί ο λίθος για την απόδειξη της παντοδυναμίας του Θεού, μετά από πρόκληση του νεωκόρου του ειδωλολατρικού ναού. Τον άγιο πλαισιώνουν διάφοροι κάτοικοι, που βλέπουν και θαυμάζουν το γεγονός. Στο βάθος απλώνεται η πόλη, σε μονοχρωμία. Το τοπίο είναι βραχώδες, με ελάχιστη βλάστηση.
«ΕΚ ΤΟΥ ΔΟΛΙΚΟΥ ΝΑΟΥ ΔΙΟΚΕΙ ΤΑ ΔΑΙΜΟΝΙΑ.»
Ο άγιος εκδιώκει με προσευχή το δαιμόνιο από ειδωλολατρικό ναό και περιστοιχίζεται από μάρτυρες του θαύματος. Ο χώρος θυμίζει εσωτερικό γοτθικού ναού και το άγαλμα του δαιμονίου αποδίδεται ως άγαλμα αρχαίας θεότητας.